Novela zákoníku práce se po neschválení Senátem vrací zpět do sněmovny. Výsledek jednání sněmovny bude klíčový. Novela by měla být schválena na podzim 2023.
Obsahuje např. změny právní úpravy dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, tzv. DPP a DPČ jako např. povinnost předem rozvrhovat pracovní dobu, dodržovat nepřetržité odpočinky, poskytovat příplatky za víkendovou práci.
Dohody mimo pracovní poměr
Postavení zaměstnanců pracujících na základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce se změní. Dohodářům by tak měla být poskytnuta vyšší míra ochrany než doposud. Na druhou stranu pro zaměstnavatele to bude znamenat zvýšení administrativy a nákladů.
pokud zaměstnanec bude pracovat na základě DPČ nebo DPP a splní zákonné podmínky, vznikne mu právo na dovolenou. Platí, že pro účely dovolené činí délka týdenní pracovní doby 20 hodin týdně.
nově bude možné pokud zaměstnanec, pracující na některou z dohod odpracoval 180 dní v předchozích 12 měsících může požádat o přechod na pracovní poměr. Zaměstnavatel je povinen mu do jednoho měsíce odpovědět s odůvodněním, zdali žádosti vyhoví či nikoliv.
další změnou kterou novela přináší je povinnost zpracovat rozvrh pracovní doby u zaměstnanců na dohodu. Zaměstnavatel musí zaměstnanci nejpozději 3 dny předem předložit rozvrh pracovní doby.
příplatek za práci ve svátek, práci v noci a o víkendech bude nově platit i pro zaměstnance pracující na dohody.
Home Office
Při sjednání práce na dálku bude povinná písemná dohoda se zaměstnancem a možnost pro obě strany vypovědět tuto dohodu z jakéhokoliv důvodu s patnáctidenní výpovědní dobou. Bude také umožňeno placení nákladů při práci na dálku paušálem.
Elektronické doručování
Pravidla pro elektronické podepisování a doručování se změní. Pro podpis pracovní smlouvy a dodatků postačí el. podpis a doručení na e-mailovou adresu zaměstnance. Zaměstnanec bude mít možnost od pracovní smlouvy odstoupit do 7 dnů od doručení. Elektronické duručení bude možné pouze v případě, že k němu zaměstnanec udělil souhlas.
Informační povinnost
Zaměstnavatel bude mít povinnost informovat zaměstnance o jeho právech a povinnostech vyplývající z pracovněprávního vztahu nejpozději do 7 dnů od vzniku pracovního poměru. Zaměstnavatelé budou mít možnost poskytovat informace v elektronické podobě.
Co si o změnách myslíte vy?
Zanechate komentář, sledujte nás na sociálních sítích a prohlédněte si naše další příspěvky.
Podívejte se na další informace a služby, které v rámci mzdového účetnictví našim klientům poskytujeme. #mzdylevne
Kdyby se raději vláda zajímala o zneužívání práce zdravotně postižených.To by se páni poslanci divili jak se s invalidy v některých firmách zachází.Jenže invalidní důchody jsou tak nízké, že ti nemocní pracovat musí.